August 16, 2011

Selamat buat Indonesia!

2002.

Semua orang bercakap tentang Ada Apa dengan Cinta. Tentang Seseorang. Tentang Rangga. Tentang Cinta.

Saya tidak tahu adakah sejak itu saya jatuh hati dengan keunikan Indonesia, atau sejak azali lagi. Namun yang pasti apabila sekumpulan pelajar Indonesia datang ke sekolah saya pada tahun 2004 untuk program pertukaran pelajar, di situlah saya makin tersentuh dengan kesopanan dan rumpun budaya yang dibawa mereka. Angga, Gerald dan Dewi. Semuanya memang baik, tapi saya lebih rapat dengan Angga walaupun dia ditempatkan di kelas lain.

Ada yang menganggap saya pelik kerana begitu menghormati orang-orang Indonesia, tapi saya abaikan sahaja. Mereka tidak mengetahui. Sastera dan seni Indonesia sangat indah dan luas, sama seperti di Malaysia. Cumanya saya lebih tertarik dengan Indonesia kerana lenggok bahasa dan corak budaya mereka. Terlalu abstrak dan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Lihat sajalah karya-karya Chairil Anwar, Goenawan Mohamad, Pramoedya Ananta Toer, Widji Thukul, W.S Rendra, Hamka, Andrea Hirata, Iwan Fals dan ramai lagi. Memang keren habis!

Walaupun belum pernah ke sana, tapi saya tahu ada beberapa tempat yang seni binanya juga cantik. Mereka masih mengekalkan konsep tradisional yang mana nilai estetika dan arsitektur itu sangat tinggi. Saya lebih suka sesuatu yang lama dari yang terlalu modern. Bagi saya, impressive. Kalau dibandingkan KLCC dengan Candi Borobudur, saya pasti pilih yang nombor dua.

Indonesia juga satu tempat percutian yang bagus. Kalau sudah bekerja nanti, saya mau menabung untuk menjejakkan kaki ke sana. Tapi bukan lah untuk shopping tudung, jubah, baju, seperti yang dilakukan orang lain (ok, mungkin sampingan lah, haha), tapi mau memburu toko-toko buku, dan juga merasai kehidupan di sana. Ya, Indonesia adalah 1st choice saya kalau mau berbulan madu. Haha.

Entri ini sebenarnya saya tulis bersempena dengan hari kemerdekaan republik itu - 17 Agustus. Buat teman-teman saya di Indonesia, selamat buat kamu. Senang-senang kirimkanlah saya pacar dari sana - kah kah kah!

Anda -Tentang Seseorang

teruntukmu hatiku
inginku bersuara
merangkai semua tanya
imaji yang terlintas
berjalan pada satu
tanya slalu mengangguku
seseorang itukah dirimu kasih

kepada yang tercinta
inginnya ku mengeluh
semua resah di diri
mencari jawab pasti

akankah seseorang yang kuimpikan kan hadir
raut halus menyelimuti jantungku

cinta hanyalah cinta
hidup dan mati untukmu
mungkinkah semua tanya
kau yang jawab

dan tentang seseorang
itu pula dirimu
ku bersumpah akan mencinta

4 comments:

Cicero88 said...

i wish i can go to indonesia too~! serious!!!

edo said...

terpisah kerana ego
indonesia raya gagal hanya kerana itu - tq

Anonymous said...

sharifah (^_^), angga ni, hehe sharifah baik nya sharifah ni mau buat blog buat kami di sini di indonesia (^_^) kita saudara serumpun, semoga akan terus begitu dan satu saudara dalam iman dan taqwa, islam (^_^)

- angga -

angga.tri@chevron.com

Anonymous said...

saya Ralat sedikit ya sharifah Kami ber tiga :

1 Gerald Kasseger
2 Nur Dwi Jayanti
3 Angga (^_^)

dan saya sudah merubah nama saya dari Angga Tri menjadi nama islam Muhammad Umar (^_^) hehehe


- angga - (M.umar)

- angga.tri@chevron.com