September 7, 2010

Monolog-Dialog Ramadhan-Syawal

Dua tiga hari lagi nak raya dan dua tiga hari lagi Ramadhan akan melabuhkan tirai. Aku jumpa sesuatu di bulan Ramadhan ini dan aku berharap akan kujumpa sesuatu yang sudah sekian lama aku cari.

Awal cerita,
semuanya berkecamuk. mencari jawapan bagi setiap persoalan. tiada. rapuh.

Pertengahan cerita,
terumbang-ambing. kejap ok, kejap tidak. masih lagi mencari. mujur ada sokongan yang memberi sedikit kekuatan.

Akhir cerita,
sudah puas mencari. tiada hasil. yang ada cuma lah penat. tapi aku jumpa sesuatu. pilihan dan kawan. buat apa pilih sakit kalau boleh memilih senyuman. buat apa fikirkan pasal orang lain yang belum tentu fikir pasal kita. kawan adalah perkara kedua dalam hidup. perkara pertama adalah keluarga. ya, aku masih lagi jahil, masih lagi lemah. tidak berdaya dan masih lagi tercari-cari jalan untuk meletakkan Tuhan sebagai yang pertama. Maafkan aku Tuhan. Aku rasa selama ini aku sudah buang masa. Ah, ini bukan aku. Aku akan cari aku yang dulu.

Ingatan di hari raya untuk tahun yang sudah, pintu diketuk buat pertama kali. Dan beberapa bulan yang lepas, pintu itu terbuka membiarkan sang tetamu masuk. Ingatan di hari raya untuk tahun yang ini. Pintu itu terpaksa ditutup, meminta agar sang tetamu balik. Yang aku jumpa pada penghujung Ramadhan ini, rindu itu sudah mati. Yang ada adalah rindu kepada mereka-mereka yang sudah pergi. Al-Fatihah untuk hati yang sudah pergi. Al-Fatihah untuk mereka yang sudah pergi.

Suatu kewajipan di hari raya untuk meminta maaf. Jadi sempena hari raya ini, kepada semua yang membaca, saya minta maaf banyak-banyak. Mungkin ada yang rasa menyampah, mungkin ada yang kurang senang, mungkin ada yang salah tafsir, saya MINTA MAAF sekali lagi. Saya cuma manusia biasa yang ada masanya boleh jadi tidak waras dalam berfikir.

Lupakan persengketaan kita. Biar hati jadi lega. Tidak payah gaduh-gaduh, tidak payah menabur curiga. kau aku sama sahaja. Selamat Hari Raya.

2 comments:

KimbeeIsMe said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri my friend=)maaf zahir n batin..

hehe..i agree with u buat apa pilih sakit if there is still smile an option..N same situation here.. kita masih dlm proses mencari-cari what is life..continue living and enjoy it.. =)

squesha said...

Kim,
tq! Selamat Hari Raya juga.Maaf zahir dan batin.

yup,enjoy the moment selagi kita masih boleh.semoga proses mencari itu akan berjaya.hehe :)