September 29, 2010

Berfoya-foya



Ahad kemarin adalah hari yang memenatkan. Dari pagi hingga ke malam berjalan. Seorang kawan, YDP tempat saya, meminta bantuan. Kami bergerak seawal pagi untuk membawa kawan-kawan MPP dari Shah Alam berjalan di sekitar Kota Kinabalu. 4 orang; 3 lelaki dan 1 perempuan. Saya tidak kenal dengan mereka sebenarnya, hanya pernah melihat mereka di TV. Hampir-hampir jatuh hati dengan salah seorang di antara mereka. Haha. Sesekali berfoya-foya memang seronok, dapat lupakan sementara kerja yang bertimbun dan benda-benda lain.

Kesempatan itu, kami bercerita tentang isu-isu semasa. Saya lihat mereka punya azam dan cita-cita yang tinggi untuk membela anak bangsa. Baguslah. Dan apabila diceritakan tentang perancangan mereka untuk masa depan, saya mendapat idea baru untuk diri saya. Mudah-mudahan niat saya jadi kenyataan.

Kemudian, saya menghadiri dinner - mandarin nite. Tiap semester diadakan bagi pelajar-pelajar yang mengambil subjek mandarin. Suka atau tidak, wajib menghadirinya. Makan-ambil gambar-makan-ambil gambar. Itu aktiviti kami pada malam itu. Pada mulanya, ramai yang keberatan untuk menghadiri acara ini tapi saya lihat di akhir majlis, semua gembira dan bergelak ketawa. Ada satu perkara yang saya lihat disini, enjoy the moment while it lasts. Insya Allah, semester depan adalah semester akhir. Selepas itu, masing-masing punya hala tuju. Sama ada ingin melanjutkan pelajaran atau bekerja. Dua perkara yang berbeza, tapi satu persamaan - ada yang akan terpisah, ada yang akan lost contact dan ada yang akan merindui zaman study. Sebab itu, kena menghargai masa yang ada. Kalau sudah terlepas, tidak mungkin dapat kembali. Kadang-kadang kita rasa apa yang kita buat itu betul tapi hakikatnya tidak. Usah buang masa, usah buang wang, berseronoklah selagi masih bernafas. Jadikan ia sebuah pengalaman yang berharga.

p/s: Tunggu sampai jadi tunggul
Sabar sampai hilang khabar
Ada sampai jadi tiada

No comments: