June 30, 2009

Percubaan Pertama

Puisi adalah sesuatu yang sangat indah. Seringkas manapun puisi itu, ia sebenarnya mempunyai maksud yang amat mendalam kepada si penulisnya. Mungkin puisi itu mempunyai kisah yang tersendiri. Mungkin juga si penulis hanya menulis berdasarkan pengamatannya kepada dunia luar. Apa-apapun, kesanggupan si penulis untuk berkongsi puisi dengan yang lain adalah suatu yang amat disenangi dan dihargai kerana perkongsian itu akan menghasilkan idea-idea baru.


we don't read and write poetry because it's cute. we read and write poetry because we are members of the human race. and the human race is filled with passion. and medicine, law, business, engineering, these are noble pursuits and necessary to sustain life. but poetry, beauty, romance, love, these are what we stay alive for.

-dead poet's society.



Sudah lama saya tidak menulis puisi. Minat saya ini muncul kembali setelah melihat kehebatan rakan-rakan blogger dalam berpuisi. Terutamanya mr.berett yang baru sahaja saya kenali beberapa hari yang lalu. Puisi di bawah ini adalah percubaan pertama saya di dalam dunia blog.


HILANG - Sh. Nursyahidah

kau hilang entah ke mana
aku jadi tertanya-tanya
tiada khabar, tiada pesan,
cuma kesakitan yang kau tinggalkan

sudah aku ceritakan segalanya
namun kau bagaikan pekak
kau terus menjauh dan menjauh
seolah-olah aku yang khilaf

kalau itu maksudmu
aku mula mengerti
kau sudah berubah
kau bukan seperti yang dulu!

No comments: