January 23, 2011

Antara Percaya, Fobia dan Surrender


1. Percaya

Isu ini heboh minggu lepas. Maka berduyun-duyun lah orang datang ke lokasi berkenaan untuk melihat pokok tarap yang dikatakan menyerupai Jesus. Mereka percaya ini satu keajaiban atau miracle. Ada yang memeluk, mencium pokok ini dan sebagainya. Tuan punya pokok ini akhirnya terpaksa memasang pagar di sekitar pokok ini untuk mengelak pelawat-pelawat dari menyentuhnya. Namun begitu, ada juga yang bijak mentafsir kejadian ini. Pokok ini mempunyai pattern seperti muka, tapi telah ditambahkan lagi dengan ukiran buatan manusia. Apa yang menghairankan, tuan punya pokok ini mengugut untuk menebang pokok ini sekiranya disentuh orang. Kalau benar pokok ini imej Jesus, mengapa dia sanggup menebang pokok ini? Apakah dia takut perkara sebenar terbongkar? Apa-apapun agama yang kita anuti, Nabi, Rasul dan Tuhan itu suci. Mengapa harus percaya ianya muncul di tempat-tempat sebegini? Mungkin manusia mudah percaya pada hoax daripada agama itu sendiri...



2. Fobia

Saya mengaku saya tidak pandai memasak. Tapi bukan kerana saya malas dan tidak mahu. Tapi kerana saya punya fobia terhadap api. Kejadian semasa saya kanak-kanak membuatkan saya demam seminggu dan akhirnya fobia terhadap api. Mau pasang lighter pun takut, dan alternatif lain adalah menggunakan mancis kayu. Masa sekolah dulu, kalau ada eksperimen yang melibatkan penunu bunsen, saya mengelak. Saya minta kawan saya untuk memasang penunu bunsen itu. Fobia ini sebenarnya agak menyusahkan, dan saya terpaksa bergantung harap dengan orang lain. Oleh itu, misi saya tahun ini, untuk menghadapi ketakutan saya itu. Saya mendapat inspirasi dari cerita Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby lakonan Will Ferrell. Dia mengalami kemalangan yang menyebabkan dia takut untuk memandu lagi. Akhirnya dia cuba menghadapi ketakutannya, dengan memandu sebuah kereta yang di dalamnya ada seekor anjing yang garang! Mungkin untuk menghadapi ketakutan itu, adalah menghadapi fobia itu sendiri. Tapi apa-apapun, jadi diri sendiri adalah lebih baik. Tak perlu ikut orang lain.


3. Surrender

Buat mereka yang sedang menghadapi dugaan dan masalah, janganlah surrender. Cara yang terbaik adalah bersabar. Katakan kalau kita surrender, dan di saat itu Tuhan hampir menunjukkan jalan keluar, tapi kita berputus asa, sudah tentu kita tidak akan menemuinya. Kesabaran itulah kekuatan kita untuk menghadapi hari-hari susah. Saya pernah hampir-hampir putus asa, tapi tiba-tiba saya diberikan satu semangat yang membuatkan saya tersenyum setiap kali ianya datang.

No mountain's too high for you to climb
All you have to do is have some climbing faith
No river's too wide for you to make it across
All you have to do is believe it when you pray

I am Your Angel - Celine Dion

Saya tidak pernah dan tidak akan surrender. Anda bagaimana? :p

2 comments:

cham's said...

kekadang kalo tgh lost..dgr lagu i will survive by cakes pun enjoy gak :)

squesha said...

cham,
tq! best!