December 19, 2008

Zionism (Bahagian I)

Apa itu Zionism? Sebelum kita mengenal apakah sebenarnya Zionism itu, adalah lebih baik sekiranya kita tahu maksud dan asal-usul Yahudi. Yahudi atau nama lain seperti Jew, Jude dan Yahud adalah sebuah bangsa di Israel dan merupakan keturunan Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim mempunyai 2 isteri iaitu Sarah dan Hagar (Hajar). Nabi Ishak juga mempunyai anak iaitu Nabi Yaakub. Mengikut Bible, Nabi Yaakub ialah pengasas kepada Israelites ataupun children of Israel. Nabi Yaakub mempunyai 12 anak dan salah satu daripadanya ialah Judah atau Yahud. Masing-masing berkahwin dan mempunyai bangsa sendiri. Maka terdapat banyak bangsa yang wujud tetapi hanya bangsa dari Judah sahaja yang tinggal. Mereka inilah yang dipanggil Yahudi.

Dikatakan bahawa Nabi Daud meminta agar mereka tinggal di bukit Zion yang terletak di Jerusalem. Mengikut sejarah, orang Yahudi pernah diseksa dan bangsa mereka tersebar ke merata tempat sehinggakan ke negara China ketika holocaust (tetapi di dalam populasi yang kecil). Kebanyakan mereka berada di negara Eropah. Inilah yang disebut sebagai Jewish Diaspora.

Selepas holocaust, British membawa balik ramai Yahudi ke Palestin. Orang Islam menerima mereka dengan baik (Nabi sendiri tidak bermusuh dengan orang Yahudi). Apabila mereka merasa bahawa diri mereka tertindas, mereka memikirkan sebuah idea iaitu membentuk sebuah negara Yahudi dan Palestin menjadi pilihan. Zion adalah istilah untuk memanggil semua orang Yahudi di seluruh dunia agar mereka pulang ke the promised land.

Zionism
mempunyai beberapa jenis seperti liberal, nationalism dan religious. Tetapi semuanya sama sahaja kerana mereka berpaksikan kepada satu matlamat iaitu membentuk negara Yahudi. Ada di antara orang Yahudi sendiri iaitu Orthodox Jew yang membenci Israel. Mereka mengatakan bahawa Israel mencuri rumah orang lain yang telah ditegah di dalam Kitab Taurat dan merasakan bahawa ianya memperlambatkan Jewish Messiah.

~credit to Muthannah Marawan

2 comments:

Anonymous said...

aku anti israel
save palestinian!!

Anonymous said...

Ok right... is that muh name