December 1, 2008

Friendster Oh Friendster...

Tiap hari seperti biasa pasti akan saya buka laman web Friendster, ingin melihat kalau-kalau ada message atau comment daripada kawan-kawan. Ada beberapa orang yang melihat profile saya. Ada yang saya kenal, tetapi ada juga yang tidak saya kenal. Kerana ingin tahu gerangan yang tidak saya kenali itu, saya cuba view profile-nya. Saya tidak melihat pada gambar-gambar, sebaliknya membaca comment yang diberi oleh rakan-rakannya. Saya terus membaca satu demi satu comment yang diberi sehingga membuatkan saya terkejut dengan orang ini. Terdapat beberapa album yang diletakkan. Gambar-gambar awal pada album pertama nampak biasa sahaja, tetapi apabila saya terus melihat gambar yang seterusnya, saya hanya mampu mengucap Astaghfirullahulazim.

Kenapa saya berbuat sebegitu? Ini kerana gambar-gambar yang ditunjukkan cukup menjelikkan. Si perempuan berdua-duaan dengan lelaki berlatar belakangkan bilik hotel. Yang dipakai oleh si perempuan hanyalah tuala. Kemudian, gambar-gambar di dalam album kedua membuatkan saya berasa simpati akan nasib malang perempuan ini. Saya tidak ingin ceritakan apa yang terkandung dalam album kedua itu. Bagi saya, perempuan ini tidak kenal erti malu. Mungkin dia ingin memberitahu dunia bahawa dialah yang paling cantik, dialah yang mampu menawan hati para jejaka dan dialah perempuan yang sangat-sangat berani mendedahkan tubuhnya itu. Entah apa yang difikirkannya sehingga sanggup melakukan seperti itu. Sebagai seorang Muslim, saya cukup-cukup malu dengan perbuatan itu. Suatu petunjuk bahawa perempuan itu bagaikan tiada maruah dan harga diri. Dari comment-comment yang saya baca, perempuan ini memang nyata seorang Muslim. Apakah motif sebenar yang cuba disampaikan perempuan ini? Untuk pengetahuan, this is a public profile. Maka bererti, sesiapa sahaja boleh view profile perempuan ini! Benarlah, ini salah satu keburukan Friendster dan laman web seumpamanya. Sepatutnya kita jadikan Friendster sebagai ruang untuk mengeratkan ukhwah sesama insan, bukannya mendedahkan diri sedemikian rupa!

2 comments:

HELAS said...

ganjil pla.. aku tgk profile dulu... cek sekolah mana.. ne tgk komen la pla.. hehe... still on fster ka?? add la aku kalau ada masa...

id aku

helas aku

Sh. Nursyahidah said...

haha.saja,mau cari kelainan =p

ada fs,tp jrg buka.lbh kpd fb.