December 7, 2008

Aidiladha Untuk Semua

Esok 10 Zulhijjah 1429. Umat Islam di seluruh dunia akan menyambut Hari Raya Aidiladha. Hari Raya Aidiladha juga dikenali sebagai Hari Raya Qurban ataupun Hari Raya Haji dan bulan Zulhijjah merupakan bulan terakhir di dalam kalendar Islam. Setiap tahun, umat Islam akan menuju ke Mekah untuk menunaikan haji, salah satu daripada lima Rukun Islam. Ia adalah simbol perpaduan ummah apabila mereka berhimpun di tanah suci itu. Aidiladha juga adalah tanda pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Ismail menuruti perintah Allah s.w.t.

Maka dengan itu, ketika Aidiladha, haiwan seperti kambing dan lembu disembelih mengikut syara' agama. Satu pertiga dari daging itu akan diberikan kepada orang yang melakukan ibadah korban itu sendiri manakala yang selebihnya diagih-agihkan untuk fakir miskin dan mana-mana yang layak diberikan. Ibadah korban ini hanya wajib dilakukan kepada mereka yang berkemampuan. Ianya adalah sebagai satu cara penyucian jiwa.

Ramai yang beranggapan bahawa Hari Raya Aidiladha adalah untuk diraikan oleh mereka yang menunaikan haji sahaja. Sebenarnya, Aidiladha adalah untuk semua. Ini kerana Aidiladha berkisarkan pengorbanan dan pengorbanan itu perlu bagi kita. Sebagai contoh, kita seharusnya mengorbankan harta kita ke jalan Allah. Ibadah korban mencerminkan sifat ihsan yang sememangnya dituntut dalam Islam. Selain itu, kita juga sewajarnya menziarahi sanak-saudara dan kenalan untuk mengeratkan lagi ukhwah dan ikatan persaudaraan. Sudah tiba masanya untuk kita melakukan pengisian demi memperoleh keredhaan Allah s.w.t. Semoga Aidiladha kali ini memberi pengertian kepada kita semua. Salam Aidiladha!

No comments: