March 6, 2011

Sama Gampang.

Semalam kecoh dengan video "Serdang Cat Killer". Seorang individu yang memijak, memukul kucing sehingga mati. Hari ini sebuah press conference dibuat oleh individu ini di Seri Kembangan bagi meminta maaf. Katanya tindakan itu disebabkan oleh tekanan dengan masalah keluarga. Aiseh. Saya pun mengalami tekanan juga tapi tidaklah sampai tergamak melakukan keganasan seperti ini. Dan ketika press conference berkenaan, dia dilayan seperti dialah mangsa kejadian. Eh, sekarang siapa sebenarnya mangsa, siapa yang pemangsa?

Kalau tidak silap saya, undang-undang di Malaysia hanya memperuntukkan denda RM200 atau penjara 6 bulan atau kedua-duanya sekali. Memang tidak setimpal, tapi harap-harap sesuatu akan terjadi dengan pesalah-pesalah seperti ini. Amin.

Saya ada seekor kucing, namanya Sagwa. Saya selalu "bergaduh" dengannya gara-gara mau berebut tempat tidur. Kucing ni suka tidur di katil saya. Gundah pula tu. Kadang-kadang saya terpaksa tidur di lantai atau di tempat lain untuk memberi laluan kepada Sagwa. Biasa jam 3-4 pagi bangunkan saya. Lapar. Saya bangun jugalah walaupun agak payah sedikit. Huh, bukan mau memuji diri sendiri tapi orang yang sayangkan haiwan adalah orang yang berjiwa penyayang dan penyabar. Dan juga waras. Mungkin Serdang Cat Killer tidak memiliki ketiga-tiga ciri ini.

Dalam dunia haiwan tiada manusia, tapi dalam dunia manusia ada haiwan.

No comments: