February 1, 2011

Review Analog

Saya sebenarnya sedang berkira-kira untuk membuat keputusan di antara Diana F+, sprinter sprocket ataupun holga TLR. Tunggu punya tunggu, tiada khabar. Lain yang ditunggu, lain pula yang muncul. Kebetulan pula ada seorang member, Aaron, tengah cuba menjual Russian 35mm Fed 4 Rangefinder. Made in USSR, sekitar tahun 1970an. Bincang punya bincang, akhirnya dia offer camera tu dengan sekian harga dengan leather case, 3 film kodak max dan 2 film kodak gold. Memandangkan saya tidak tahu menggunakan camera seperti ini, dia bersetuju untuk mengajar saya. Sebelum ini, camera yang saya gunakan cumalah melibatkan satu butang sahaja. Butang untuk shoot gambar. Berbeza dengan Fed 4 ini, ia sedikit rumit tapi sangat sesuai untuk beginner yang cuba maju ke satu tapak lagi.



Mula-mula agak dua hati untuk membeli Fed 4 ini. Tapi setelah diyakinkan akan fungsinya yang lebih baik dari ketiga-tiga camera yang saya nyatakan tadi, maka saya buat keputusan untuk membelinya. Bagi mereka yang berminat dengan camera lomo seperti ini, ini sedikit informasi untuk anda.

1. Diana F+
Paling bagus di antara ketiga-tiga camera. Mungkin inilah kenapa camera ini mahal dari sprinter sprocket dan holga TLR. Tapi ada sedikit kekurangan kerana camera ini memerlukan film 120mm. FYI, film yang murah dan biasa digunakan adalah 35mm. Film 120mm ini agak mahal dan boleh mencecah sekitar rm50 sedangkan film 35mm hanya dalam RM5-10 sahaja. Tidak banyak kedai foto yang boleh memproses film 120mm. Tapi jangan risau kerana ada solusinya. Kalau anda ada duit lebih, anda boleh beli 35mm bck converter yang berfungsi untuk mengconvert 120mm kepada 35mm. Harga benda ini dalam RM180. Kalau masih mahukan Diana F+ tapi tidak mampu beli film yang mahal ataupun converter tersebut, anda juga boleh memilih Diana Mini yang menggunakan film 35mm dan tidak banyak jauh bezanya dari yang asal.

2. Sprinter Sprocket
Gambar yang terhasil nanti juga cantik kerana ia berasaskan panorama. Namun begitu, kerana ianya panorama, maka anda hanya akan dapat sekitar 18shoot sahaja memandangkan ia akan memakan banyak filem. Sprinter sprocket ini menggunakan film 35mm.

3. Holga TLR
Tidak banyak yang saya dapati mengenai camera ini. Mengikut pandangan member-member, camera ini tidak berapa famous. Mungkin kerana saiznya yang agak besar sedikit dari holga biasa. Apa-apapun camera yang ingin anda beli, sila cari di Internet imej yang akan terhasil dari camera berkenaan. Dari situ anda akan tahu mana satu minat anda. Tapi semua itu pun bergantung kepada bagaimana anda mengambil gambar dan film jenis apa yang anda gunakan. Selamat mencuba, selamat bergembira!

-tq-

4 comments:

Jane E.S said...

how about DSLR?u interested jg ka that type of camera?hehehe..sy interested tpi sbb krg bajet jadi d tangguh kn dlu..

squesha said...

Jane,
DSLR? somehow interested, but im more attracted to lomography. ada stail bah, hehe :p

Sorbesque said...

I was thinking of getting FED5 (red). But that desire put on hold dulu lah^^

Sekarang mau get polaroid so that boleh join Impossible Project.

Yeah, you should really opt for fed^^

squesha said...

Santafire,
yeah, im thinking to get polaroid too. tapi mau berjinak-jinak dulu dgn ni fed. btw, what is Impossible Project? sound interesting..