February 7, 2011

CNY: Sebuah Cerita tentang Pertemuan dan Pemergian



CNY ini, kakak dan abang ipar saya balik ke KK untuk bercuti selama seminggu. Suatu moment yang kami nanti-nantikan. Suatu moment yang jarang-jarang kami peroleh kerana jarak yang sedikit jauh. Kedatangan mereka kami sambut dengan gembira dan teruja, lebih-lebih lagi kerana kami juga turut meraikan CNY. Setiap malam kami adakan makan besar. Satu tradisi apabila semua ahli keluarga berkumpul ramai-ramai. Apabila kami duduk semeja bersama, satu perkara yang menyenangkan apabila melihat senyuman dan gelak ketawa di wajah mereka satu persatu. Di rumah, hanya tinggal saya, adik saya dan kedua ibubapa saya. Bila kedua-dua kakak saya berpindah ke tempat lain kerana mengikut suami, kesunyian dan kerinduan jelas terasa. Ini kerana hubungan kami adik beradik rapat sekali dan apabila berjauhan, something is missing. Satu hari nanti saya mungkin akan mengikut jejak langkah mereka, dan saya sudah dapat gambarkan kekosongan yang akan bertambah di rumah nanti. Kadang-kadang saya pernah berfikir alangkah bagusnya jikalau masa dapat diputar balik ke waktu kami semua masih tinggal sebumbung. Dan kalau saya ada clockstopper, saya sudah tentu akan hentikan masa ini.

CNY bukan sekadar limau mandarin dan angpau. Ia lebih dari itu. Ketika saya beraya di rumah ah yie, reunion keluarga adalah perkara yang paling menggembirakan buat kami semua. Kami tidak ada masalah walaupun berbeza anutan. Saya rasa terharu dengan sifat saling menghormati dan tiada prejudis yang ditunjukkan oleh mereka. Saya juga turut menggunakan kemahiran saya yang limited bercakap dalam bahasa Mandarin untuk berkomunikasi. Saya berketurunan Cina tapi langsung tidak tahu bercakap dalam dialek Hakka. Nasib baiklah ada third language di tempat saya belajar. Ada juga basic bahasa Mandarin. Dan apabila mengambil gambar keluarga, saya terasa seolah-olah saya dalam iklan TV. Bukan apa, saya dapat rasakan inilah yang diinginkan oleh ibubapa yang menanti kepulangan anak-anak mereka untuk beraya. Inilah moment yang mereka mahu. Melihat anak-anak yang mereka besarkan sejak dari kandungan lagi. Satu permintaan yang nampak ringkas tapi agak payah untuk dilakukan. Bagi saya, keluarga adalah perkara paling atas yang harus kita letak dalam hidup kita. Bukannya harta. Sebesar mana pun rumah tidak akan bererti kalau kita masih merasa kosong. Keluarga itulah rumah kita yang sebenar.



Adik saya tiba-tiba tertekan dan menangis. Dia menceritakan bahawa salah seorang kawannya akan meninggal dunia. Kanser. Menurut doktor, jangka masa Mario cuma dalam sebulan sahaja lagi. Mario adalah jiran kami yang berusia 15 tahun dan suddenly suatu hari dia berpindah secara diam. Tidak memaklumkan ke mana dia pergi. Baru-baru ini sahaja dia menghubungi kawan adik saya, untuk memaklumkan keadaannya yang tenat. Tapi dia langsung tidak mahu memberi alamat barunya kerana tidak mahu orang berkunjung dan melihat kesakitannya. Saya terdiam melihat kesedihan adik saya. Saya tidak tahu untuk berbuat apa-apa. Hanya pelukan yang dapat saya berikan.

The sharp knife of a short life
Well, I've had just enough time

Sememangnya begitulah kehidupan. Ada yang datang, ada juga yang pergi. Sebab itulah kita kena menikmati saat yang kita ada sekarang. Untuk orang yang sayang kita, untuk orang yang kita sayang, jangan lupakan dan terus menghargai mereka. Kita tidak mahu ada kesesalan di hujung hari nanti apabila satu kehilangan tiba-tiba berlaku. Syukur atas pertemuan yang tidak pernah ditemukan dan dirancang oleh kita. Cherish the moment. Live, laugh, love.

"I will be a better Muslim, better daughter, better sister, better friend, better student and better lover"

No comments: