May 22, 2010

Muallaf.

Dah lama cerita arwah Yasmin Ahmad ni, tapi saya baru saja berpeluang menontonnya. Ketika pembikinan filem ini saja, sudah banyak kontroversi timbul. Mungkin kerana filem ini menyentuh hal keagamaan, maka ia jadi sangat berat. Bagi saya, tak kisahlah apa kontroversi tu, yang penting kita amati mesej yang cuba disampaikan oleh pengarah. Cukup disitu.

1. Bapa Rohana yang terlalu sosial; berdangdut dan minum arak. Tetapi sangat sinis, skeptikal dengan anjing.

2. Brian (ketika kecil) dibogelkan di khalayak orang ramai sebagai hukuman kerana membaca buku lucah. Brian membenci ibunya.

3. Rohana selalu menyebut beberapa kombinasi angka. Brother Anthony dan Brian cuba memahami kelakuan Rohana ini. Puan Siva pula pernah merotan Rohana kerana menganggap dia pelik dan tidak mengikut arahan.

4. Sifat ingin tahu yang tinggi mengenai agama dan perbandingannya tetapi tidak ada atau kurang institusi pendidikan tinggi yang menawarkan bidang ini. Kebanyakan hanya fokus kepada alam kerjaya, bukannya maksud ilmu itu sendiri.

5. Setiap malam sebelum tidur Rohana dan Rohani memaafkan kesalahan orang lain terhadap mereka. It is in forgiving that we are forgiven.

No comments: