February 22, 2009

Lagi, lagi dan lagi...

*sumber gambar: bharian.com.my

"Kenapalah anak saya dihukum sehingga meninggal dunia. Jika apa pun kesalahan dia, janganlah buat hukuman sendiri,"

Itu adalah kata-kata seorang bapa kepada pelajar Tingkatan Empat yang meninggal dunia selepas seminggu koma kerana dibelasah sekumpulan remaja. Mangsa dibelasah sekumpulan 24 orang lelaki yang dipercayai juga pelajar berikutan perebutan teman wanita. Mangsa dipukul teruk dengan besi dan topi keledar.

Kejadian yang berlaku ini amat menyedihkan. Sedih kerana anak-anak muda sekarang tidak tahu menghargai erti sebuah nyawa. Sedih kerana anak-anak muda sekarang lebih 'bersemangat' memperjuangkan cinta mereka dari masa depan mereka. Setahu saya, sudah banyak kali kes seperti ini dilaporkan oleh media massa. Kejadian seperti ini bukan sahaja berlaku di sekolah biasa, malahan di sekolah agama. Tetapi nampaknya seperti tidak ada solusi atau usaha untuk mengekang masalah seperti ini dari terus berleluasa. Apakah sebenarnya silap kita?

Hati dan perasaan menjadi panduan mereka dalam melakukan sesuatu tindakan. Mereka tidak lagi berlandaskan kepada agama. Mereka tidak lagi memikirkan rasional perbuatan mereka itu. Tidak lagi wujud istilah fikir dua kali di dalam hidup mereka. Yang penting, melepaskan kemarahan dan mungkin ingin menunjuk-nunjuk siapa yang lebih hebat. Saya tidak dapat bayangkan perasaan 24 orang remaja ini ketika memukul mangsa. Apakah mereka ini betul-betul rakus memukul sehingga tidak wujud perasaan bersalah? Apakah mereka ini pekak ketika mendengar rayuan dan permintaan mangsa agar dilepaskan? Sekalipun wujud perselisihan faham, mereka patut duduk berbincang dengan cara yang baik, bukannya dengan bertindak melulu. Saya berpendapat, kebodohan anak-anak muda sekarang sudah di tahap yang amat berbahaya sehingga mereka sanggup menggunakan kekerasan.

Semoga roh allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang soleh. Semoga mereka yang terlibat sedar akan kesilapan besar mereka dan segera bertaubat. Semoga anak-anak muda yang lain akan lebih tahu menghargai nyawa, lebih bersifat penyabar, lebih berfikiran waras dan lebih pandai dalam melakukan sesuatu.

3 comments:

Anonymous said...

sayangilah diri dan keluarga anda..dan hormatilah org2 tua daripada kita...hi3

Mijul Mojas said...

saya lebih rela lpskn pompuan dr bgdh psl pompuan...
dan sya lbh rela sendiri dan perjuangkn hak pompuan dr perjuangkn ego llki yg menggunakan physical sebagai penyelesaian mslh..
tindakan bodoh...

SH. NURSYAHIDAH said...

betul,tindakan yang bodoh sudah tentu akan memberi kesan yang buruk.lebih baik dilepaskan sahaja dari bergaduh.