June 23, 2010

Suci Dalam Debu

Tajuk tiada kena mengena dengan entri. Cuma macam yang Uncle Johan cakap, dah bersawang dan berdebu blog ni. Bukan apa, kesibukan hal-hal sekolah menyebabkan saya tidak sempat menulis sesuatu. Nasib baiklah ada cuti 10 hari. Sepanjang 2 minggu ketiadaan entri baru, macam-macam hal yang berlaku sebenarnya. Ada yang baik, ada yang tidak baik.

1. 4 Jun 2010, tarikh yang saya akan ingat sampai bila-bila. Apa yang terjadi pada hari itu, biarlah jadi rahsia antara saya dan dia. Terima kasih kawan-kawan blogger dan yang bukan blogger. Tidak lupa, terima kasih kepada dia. Formspring sangatlah membantu. Haha.

2. Result exam keluar pada 10 Jun yang lepas. Alhamdulillah, ada peningkatan dan yang terbaik saya pernah dapat sepanjang saya menuntut di sini. Untuk satu subjek tu, saya agak terkejut kerana dapat A. Yalah, sepanjang jadi anak murid pensyarah ini, tidak pernah pun saya dapat keputusan sebegitu. Paling-paling pun dapat B. Adakah kerana dia akan berpindah ke tempat lain, jadi dia melonggarkan requirement untuk dapat A? Di Facebook, kami berchatting. Selepas mengucapkan terima kasih atas tunjuk ajar beliau, saya memaklumkan kepadanya tentang rasa terkejut saya kerana diberi A. Jawapannya cukup membuatkan saya bertambah yakin, "You deserve that." Dia menanyakan perancangan saya setelah habis belajar, dan dia mencadangkan agar saya jadi pensyarah. Katanya, "Kau boleh jadi lebih baik dari lecturer-lecturer yang ada sekarang."

3. Short sem yang saya dan kawan sekelas saya lalui sangatlah memenatkan. Banyak sangat ujian dan tekanan yang kami alami. Iya, ada hikmahnya. Saya belajar sesuatu dari short sem ni. Tidak kiralah dengan siapa kita berhadapan, sama ada orang itu baik atau tidak, kita kena letakkan diri kita serendah-rendahnya. Respek harus ada. Tapi janganlah sampai kita rasa rendah diri yang keterlaluan. Nanti keyakinan tidak ada dalam diri. Masa tidak cukup bukanlah alasan untuk kita tidak menyiapkan atau melakukan sesuatu kerja dengan baik. Kalau ada komitment dan kesungguhan, masa tidak menjadi alasan. Saya rasa menyesal sebab akur pada sifat malas dan ketidaksungguhan saya. Kalaulah saya bersungguh-sungguh, sekarang saya pasti akan tersenyum gembira tanpa rasa kesal.

Ok, cukup setakat ini. Saya akhiri entri ini dengan video di bawah. Sekian.


3 comments:

bangunberdiri said...

selamat bercuti... tahniah untuk point yang nmbor 1. ada hikmahnya juga blog dgn formspring ni... ye dak? kehkehkeh

Cob Nobbler said...

sejak 4 jun makin meningkat pulak prestasi tu yer?

kah kah kah!shalommm...

squesha said...

bangunberdiri,
aik,suka sangat point no.1 sampai point no.2 takde ucapan tahniah? :p

nami,
rahmat :p