July 25, 2009

Law of Attraction

Menurut Michael J. Losier, apabila kita mengaplikasikan Law of Attraction (LoA), kita akan mendapat lebih apa yang kita mahukan. Terdapat pelbagai pendapat tentang perkara ini. Ada yang menyokong, namun ada juga yang mempersoalkan. Saya ada mencuba LoA ini dan ternyata ianya berkesan! Perkara pertama yang saya lakukan adalah mengenalpasti kemahuan saya. Kemudian, saya berikan perhatian terhadapnya. Akhir sekali, saya harus membenarkan kemahuan saya itu.

Antara kemahuan saya adalah untuk lebih mengambil bahagian ketika di dalam kelas. Pada hari pertama saya mencuba LoA ini, saya benar-benar terkejut kerana saya banyak memberi pendapat ketika berdiskusi dengan rakan-rakan dan pensyarah. Bukan satu dua subjek, tapi semua subjek! Entah dari mana datang keberanian itu sedangkan sebelum ini saya lebih gemar berdiam diri.

Apa yang saya dapat simpulkan dari LoA ini adalah kita harus sentiasa berfikir positif. Jadi optimistik. Bayangkan perkara yang baik-baik sahaja. Kalau anda mahu berjaya, bayangkan kejayaan anda itu, jangan bayangkan kegagalan. Mungkin inilah yang cuba ditunjukkan didalam lagu Fikirkan Boleh. Kita adalah apa yang kita fikirkan. Semuanya terletak didalam pemikiran kita. Bak kata Dr. Joyce Brothers, "success is a state of mind. if you want success, start thinking of yourself as a success".

jika kau fikirkan kau boleh
kau hampir boleh melakukan
jika kau fikirkan ragu-ragu
usahamu tidak menentu

8 comments:

Weadiary said...

Great idea. Think before you wanna be... always be positive in mind...

Seperti Spiderman, saat dia patah hati dan tidak mau menjadi spiderman, maka benar benar dia tidak bisa terbang dengan sawang-nya kembali... dia terjatuh... Tapi pada saat dia kembali positive thinking untuk menjadi seorang hero.. he's really a hero...

:) sweet regards for you.

squesha said...

weadiary,
thanks.keep on thinking positive ya =)

Natsu said...

mnarik ni. basic prinsip LoA tu cam ne?

squesha said...

intel_inside,
apa yg kita fikirkan,kita akan dpt.sama ada perkara itu kita mahu atau tdk.

kita ni,mcm living magnet.bila kita attract benda yg +ve,maka itulah yg akan dtg.begitu jg apabila kita attract benda yg -ve.

utk menarik bnda yg +ve,kita kena fokus kpd bnda tu.contoh,kalau anda mahukan kesihatan yang baik,anda harus fokus kpd "saya MAHU sihat".bukannya "saya TIDAK MAHU sakit"

p/s: thanks sbb singgah blog sy!

saffa said...

Saffa pernah gunakan LOA nih masa first sem. Alhamdulillah memang tak tersangkalah hasil dia..
Tapi sekarang ni.. hancus skit study etc.. rasanya Saffa kena implement balik LOA ni.

squesha said...

saffa,
ehehe,berkesan kan?
yup,kena fokus blk.
selamat berjaya saffa!

mrberett said...

percaya pada diri...
kita adalah siapa yang kita fikir..
selamat berjaya dalam hidup :)

squesha said...

mrberett,
yup,betul tu.kena percaya dgn diri sendiri.
thanks mrberett.selamat berjaya!