May 4, 2009

Kapitalisme

Kapitalisme adalah apabila kuasa ada di tangan si kapitalis atau pemodal. Ianya cuma untuk keuntungan. Masing-masing berusaha memenuhi nafsu mereka. Golongan ini berjuang dengan sangat sengit, malahan ada yang menggunakan cara kasar. Inilah yang disebut oleh Charles Darwin sebagai "the survival of the fittest". Yang kuat akan terus berjaya manakala yang lemah akan jatuh. Sistem kapitalis itu sebenarnya diterapkan dari nilai sekularisme. Ideologi kapitalisme dicipta untuk mempertahankan kebebasan individu dan ini bererti manusia bebas berbuat apa sahaja. Pada mulanya, kapitalisme adalah konsep pemikiran ekonomi. Namun sekarang, kapitalisme yang menguasai dunia menjadi rakan kepada imperialisme dan kolonialisme. Dari dua konsep ini pula, wujud beberapa pemikiran seperti individualisme, pragmatisme, liberalisme dan sebagainya. Wang menjadi satu bentuk kekuasaan dan si kapitalis akan terus berusaha untuk menguasainya.

Capitalism justified itself and was adopted as an economic principle on the express ground that it provides selfish motives for doing good, and that human beings will do nothing except for selfish motives.
- george bernard shaw


I am going to fight capitalism even if it kills me. It is wrong that people like you should be comfortable and well fed while all around you people are starving.
- sylvia pankhurst

4 comments:

Freeviolence said...

tulisan yg bagus boss.. aku suka walaupun ringkas

squesha said...

Freeviolence,
thx! sy akan tulis lbh byk lg entri seperti ini.

dead poet story said...

fresh straight to d point and alive...ada org tulis cm mengarang tp ko pnya cm ko sdg bercakap dlm ni...very good.

squesha said...

hehe.thx bro =)