September 23, 2011

Aku Penganggur

Saya masih lagi bergelar penganggur, atau bahasa positivismenya - freelancer. Sudah 4 bulan terdampar di rumah. Semakin hari semakin tekanan. Sebagai graduan yang tamat dengan keputusan yang boleh dikatakan cukup baik, tekanan itu saya kira lebih dari orang lain. Saya takut kalau ada yang memandang sinis dengan mengatakan bahawa saya memilih kerja, atau saya tidak punya communication skill yang bagus - itu yang sering ditulis di media tentang punca pengangguran di negara ini. Ataupun saya hanya bagus di kertas peperiksaan sahaja. Saya langsung tidak memilih kerja, malah saya ada memohon jawatan biasa yang tidak setimpal dengan lulusan saya. Itupun tidak berjaya. Jawapannya saya cukup bagus untuk jawatan itu. Mereka takut kalau saya mendapat offer yang lebih baik, saya akan berhenti. Dan akibatnya mereka terpaksa mengiklankan lagi, suatu yang harus dielak jika mereka mengambil kira kos. Saya juga pernah dipuji ketika interview kerana cara berkomunikasi saya.

Sedia maklum, jawatan kosong kerajaan juga telah dibekukan sehingga Ogos. Yang terbaru saya dengar ianya telah dilanjutkan lagi. Maka graduan-graduan di seluruh Malaysia terpaksa fokus kepada sektor swasta. Satu persaingan yang hebat di antara satu sama yang lain (fresh graduate) dan juga yang sudah mempunyai pengalaman bekerja bertahun-tahun. Memang ada jawatan kosong kerajaan, agensi dan GLC yang diiklankan, malangnya berdasarkan pemerhatian saya semuanya hanyalah kontrak. Saya tidak tahu kenapa, tapi seperti tanda kerajaan sudah kesuntukan wang. Bagi pencari kerja, ini sesuatu yang harus difikir-fikir kerana sudah tentu kami mahukan job security. Jika kontrak habis, tiada jaminan ianya akan disambung semula.

Betul lah, terlampau ramai graduan tetapi job market tiada. Ini sebenarnya punca pengangguran yang utama. Lebih-lebih lagi yang berada di tempat bukan tumpuan seperti di Sabah. Memang rasa kepayahan mencari kerja. Untuk berhijrah ke kotaraya (baca: Kuala Lumpur) peluang pun mungkin tipis kerana disana pun sudah ramai pencari kerja yang senasib. Kawan saya sendiri yang sedang berada di sana masih belum mendapat pekerjaan. Do not seek job, but create job. Atau bahasa mudahnya buat business. Macam mana kalau modal pun tiada. Kalau mau memohon dengan sebarang pinjaman, suatu yang harus difikir-fikir kerana pinjaman PTPTN pun belum lepas, inikan lagi pinjaman perniagaan. Memang suatu yang payah bila hidup kita ini bekerja untuk membayar hutang dan bil. Sebab itu last resort bagi pencari kerja adalah mencari cable atau orang dalam. Ada dua tiga kawan saya sudah berjaya mendapat kerja dengan cara ini walaupun sepertinya ada yang lebih baik dari mereka. Saya pernah bercakap dengan seorang kenalan mengenai ini dan dia berpesan supaya bersabar dan berusaha sendiri. Jangan sampai mengambil hak orang lain. Saya setuju, tapi ekonomi pencari kerja tidak boleh terus menunggu. Saya pun kalau boleh mahu mengelak dari last resort ini kerana dua kakak saya mendapat kerja yang bagus tanpa bantuan orang lain. Suatu yang memalukan kalau saya memecah tradisi ini. Tapi itu lah, saya berharap nasib saya akan bertambah baik, kalau tidak mungkin saya akan akur kepada Plan B atau Plan C.

Ya, semoga Tuhan mengurniakan rezeki kepada kita pencari kerja. Tolong doakan saya. Terima kasih.

p/s: Kalau ada yang mahu menawarkan kerja, boleh lah tinggalkan e-mail di ruangan komen. Nanti saya hantar resume. Confirm dapat kan? kah kah kah.

1 comment:

KimbeeIsMe said...

I wish you best of luck.. Someday, there will be.. Just keep trying and pray.. Truthfully, I'm still finding better job offer too. Either no luck or our employment market is too cruel to us fresh graduates...haha